Kispál Sándor Bútorasztalos Mester
             Üdvözlöm önt, weboldalam látogatói között.

A Sel­lak po­li­tú­ro­zás fo­lya­ma­ta


Magasfényezett felület előállítása sellakpolitúrral


A kézi magas fényezést csak több műveletben lehet elvégezni az egyes műveletek között szükséges pihentetési idők betartásával. Az egyes műveletek a következők:

1. fényezendő felület beeresztése;
2. alapfényezés (grundolás);
3. első ráfényezés
4. második ráfényezés;
5. harmadik ráfényezés;
6. felfényezés.


1. Fényezendő felület beeresztése.


Fényezés előtt a felületet politúrral beeresztjük. Száradás után a beeresztett felületet 320-as szemcsefinomságú csiszolópapírral átcsiszoljuk.


2. Alapfényezés.


Az előkészített munkadarabot (kb. 2 m2 felület) a munkapadra felfogjuk és a port puha ruhával letöröljük.
Letörlés után a szálakat 7%-os politúrral lekötjük.
Ezután a labdába szeszt öntünk és a felületre kevés habkövet szórunk, majd mindig egyirányban, kis köröket leírva kezdjük meg a pórusok tömítését.
A teljes tömítés után 3%-os politúrt használunk.
Most már nagyobb karikákat írhatunk le és így 1-2 labda politúrt dolgozunk el. Az alapozásnál a labdát erőteljesen rányomjuk a felületre és így végezzük a tömítést. Olajat használni nem szabad.
Az első alapozás minőségileg akkor kifogástalan ha minden pórus teljesen be van töltve, a felület nem szálkás, hanem üvegsimaságú és habkőfolt képződések nincsenek.
A lealapozott munkadarabot szárítórekeszbe helyezve, a következő műveletekig 4 napon át szárítani hagyjuk.


3. Első ráfényezés.


Ennél a műveletnél ismét kb. 2 m2 felületű munkadarabot helyezünk a munka- asztalra és a portól jól letisztítjuk.
A beszáradt pórusokat szükséges mennyiségű. szesszel és kevés habkővel betömjük, az első alapozásnál előírt módon, hogy ismét üvegsimaságú felületet kapjunk
A teljes tömítés után kevés olajat szórunk a felületre és 7%-os politúrral állandóan köröket leírva, folytatjuk a fényezést.
Az első ráfényezés után a munkadarabot a szárítórekeszbe helyezzük, a következő műveletig 3 napon át szárítjuk.


4. Második ráfényezés.


A második ráfényezés előtt a munkadarabot ismét jól letisztítjuk a felületet olajjal és finomra őrölt habkővel beszórjuk és nemez csiszolótekerccsel gondosan átcsiszoljuk. Csiszolás után a felületet puha ronggyal teljesen megtisztítjuk és megkezdjük a második ráfényezést.
A művelet megkezdésekor kevés habkőport hintünk a felületre, olajat csak annyit használunk, amennyit a fényezés feltétlenül megkíván.
Ennél a műveletnél 5%-os politúrral, a labda erőteljes rányomásával végezzük a fényezést.
A szükséges sellakréteg lerakódása után a munkadarabot a következő műveletig legalább 2 napon át száradni hagyjuk.


5. Harmadik ráfényezés.


A munkadarabot ráfényezés előtt jól letisztítjuk. A felületre néhány csepp olajat szórunk. A fényezőlabdába kevés szeszt öntünk és puha, mosott ronggyal bevonjuk. Ha szükséges, kevés habkőpor már nem, mint tömítő, hanem mint csiszolóanyag használható. A felületen előbb könnyedén nagyobb köröket, nyolcasokat leírva végezzük a műveletet, később, ahogy a szesz fogy a labdából, fokozatosan növeljük a nyomást. Amikor a szeszt kidolgoztuk a labdából, 2%-os politúroldattal folytatjuk a fényezést egészen addig, amíg a felületen levő homály kékesszürkévé válik.
Száradási idő a következő műveletig újabb 2 nap.


6. Felfényezés.


A munkadarab letörlése után a fényezőlabdába először szeszt öntünk, amivel a régi olajat felszínre hozzuk. A fényezést 2%-os politúrral folytatjuk, majd befejezésként ismét csak szesszel végezzük a műveletet, hogy az olajat tökéletesen felszínre hozzuk. Egyórás közbeeső száradási idő után felfényező folyadékkal teljesen olajmentesítjük a felületet.
A felfényező folyadékot teljesen tiszta, puha flanellrongyra öntve visszük fel a felületre. Először könnyedén, majd mind erősebben rányomjuk a rongylabdát a felületre addig, amíg teljesen tiszta, olajmentes fényt nem kapunk.


Kézi-fényezéshez (Politúrozáshoz) használt szerszámok, és a munkahely kialakítása.


Térfogat-beosztású, jól zárható üvegek: Politúr, szesz, felfényező folyadék részére. Finomszövésű vászonzacskó, sószóró üveg habkőpor részére. Olajos cseppentős üveg. Fényezőlabda (gyapjúból készített), fényezőrongy (az első és második fényezéshez kéziszövésű lenvászon, a további műveleteknél mosott vászonanyag).

Bádogdoboz a fényezőlabdák tárolására (jól zárható). A fényezőműhely hőmérséklete 20... 22 °C, könnyen szellőztethető és világos legyen.
A munkaasztalokat úgy kell megszerkeszteni, hogy azokon különböző nagyságú felületeket lehessen rögzíteni. Összeépítésük olyan legyen, hogy a fényezési munkamenet alatt ne mozogjanak. Magasságuk a normál asztaléval megegyezik.
A munkahely mellett megfelelő számú rekesz szerelendő fel, hogy ott a fényezett alkatrészeket a pihentetési idő alatt tároljuk. A rekeszeket úgy kell elhelyezni, hogy a munkadarabokat a levegő mindenütt jól érje.
 

Az általam használt általános, politúrozási folyamat leírása:
Sellakpolitúrozás Nem mindig igy fényezek, hanem időnként, egyes bútoroknál változtatok a felhasznált anyagokon, és technológián.




Lapozz a következő oldalra, a további részletekért!

Előző oldal    Előző oldal Következő oldal     Következő oldal